Anonimizált határozat tájékoztató
TÁJÉKOZTATÓ
Mi a felülbírálati indítvány?
2022. november 15. napjától lehetőség van arra a közhatalom gyakorlásával és a közvagyon kezelésével kapcsolatos kiemelt bűncselekmények esetében:
-
ha a nyomozó hatóság vagy az ügyészség a feljelentést elutasítja, vagy az eljárást megszünteti,
-
akkor felülbírálati indítvány útján
-
a bírósághoz lehessen fordulni a nyomozás elrendelése, folytatása iránt - ha a nyomozó hatóság, ügyészség a felülbírálati indítványnak nem ad helyt.
Milyen bűncselekményeknél van helye felülbírálati indítványnak?
A törvény a felülbírálati indítvány benyújtását a közhatalom gyakorlásával és a közvagyon kezelésével kapcsolatos kiemelt bűncselekmények esetében biztosítja.
Az indítvány alapján az eljáró hatóságok az ezen bűncselekményekkel az adott ügyben szoros összefüggésben lévő más bűncselekményeket is vizsgálhatják.
Melyek a közhatalom gyakorlásával és a közvagyon kezelésével kapcsolatos kiemelt bűncselekmények?
-
a korrupciós bűncselekmények (Btk. XXCII. Fejezet) – kivéve a vesztegetés és a vesztegetés elfogadásának enyhébben minősülő eseteit (Btk. 290. § (1) és (6) bekezdés, Btk. 291. § (1) bekezdés)
-
a hivatali visszaélés (Btk. 305. §) – kivéve, ha nem vezető beosztású hivatalos személy követi el rendvédelmi szervnél, Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatnál, Országgyűlési Őrségnél, fővárosi, megyei kormányhivatalnál, önkormányzati igazgatási szervnél, köztestületnél
-
a nemzeti vagyonra vagy a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok által kezelt vagyonra elkövetett vagy ilyen vagyonban kárt okozó
-
sikkasztás, csalás, gazdasági csalás, információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás súlyosabban minősülő esetei [Btk. 372. § (4) – (6) bekezdése, Btk. 373. § (4) – (6) bekezdése, Btk. 374. § (4) – (6) bekezdése, Btk. 375. § (2) – (4) bekezdése]
-
hűtlen kezelés (Btk. 376. §)
-
-
a költségvetést károsító bűncselekmények közül
-
a költségvetési csalás súlyosabban minősülő esetei [Btk. 396. § (3) – (6) bekezdése]
-
a költségvetési csaláshoz kapcsolódó felügyeleti vagy ellenőrzési kötelezettség elmulasztása (Btk. 397. §)
-
-
a versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban (Btk. 420. §)
-
az előbbi bűncselekményekkel összefüggésben elkövetett
-
bűnszervezetben részvétel (Btk. 321. §)
-
pénzmosás (Btk. 399. § és 400. §)
-
Milyen okból nyújtható be felülbírálati indítvány?
Ha a nyomozó hatóság vagy ügyészség a feljelentést azért utasította el, vagy az eljárást azért szüntette meg, mert a véleménye szerint:
-
a cselekmény nem bűncselekmény,
-
a bűncselekmény gyanúja hiányzik (csak feljelentésnél),
-
nem a gyanúsított követte el a bűncselekményt,
-
nem állapítható meg bűncselekmény elkövetése,
-
a cselekmény nem közvádra üldözendő bűncselekmény,
-
az elkövető büntethetőségét, illetve a cselekmény büntetendőségét kizáró ok állapítható meg (így például ha a hatóság úgy látta, hogy a cselekmény elkövetése kényszer, fenyegetés hatása alatt történt).
Mikor nem nyújtható be felülbírálati indítvány?
Ha:
-
a feljelentett, a gyanúsított fiatalkorú
-
az elkövető gyermekkorú, vagy kóros elmeállapota miatt nem büntethető,
-
a feljelentés elutasítása, az eljárás megszüntetése a terhelt együttműködése miatt történt,
-
a feljelentés elutasítására, az eljárás megszüntetésére azért került sor, mert a terhelt fedett nyomozó, leplezett eszközök alkalmazására feljogosított szerv tagja, vagy titkosan együttműködő személy.
Mikor hozott határozatok kapcsán van helye felülbírálati indítványnak?
Csak a 2022. november 15. napja után hozott határozatok esetében biztosítja a törvény a felülbírálati indítvány lehetőségét. Az ezen időpont előtt született határozatoknál visszamenőlegesen nincs helye felülbírálati indítványnak.
Ki nyújthat be felülbírálati indítványt?
Minden természetes és jogi személy, kivéve a terheltet, a védőt, valamint az állami vagy közhatalmat gyakorló szerveket.
A felülbírálat indítványt tehát a cselekménnyel közvetlenül nem érintett, „kívülálló” személy is benyújthat.
A sértettnek, feljelentőnek „elsőbbsége” van: ha a sértett, feljelentő felülbírálati indítványt nyújtott be, akkor más személy számára már nincs lehetőség arra, hogy felülbírálattal éljen.
Mi a felülbírálati indítvány benyújtásának határideje?
Ha az eljárásban feljelentő, sértett vett részt, elsősorban ők jogosultak felülbírálati indítványt benyújtani. Részükre a hatóság a határozatot közvetlenül kézbesíti és nekik a kézbesítéstől számított 1 hónap áll rendelkezésre az indítvány benyújtásra.
Ha letelt a sértett, feljelentő részére biztosított 1 hónap, vagy nincs sértett, feljelentő, akkor a határozat és az ügyiratjegyzék 5 munkanapon belül megjelenik a határozatot hozó szerv hivatalos oldalán anonimizált formában. A határozattal együtt az anonimizált ügyiratjegyzék is felkerül a honlapra. A közzétételtől számított 1 hónapon belül kell a felülbírálati indítványt a határozatot hozó nyomozó hatósághoz, ügyészséghez előterjeszteni.
A határidő a következő hónap azonos számú napján telik le, ha nincs olyan számú nap a következő hónapban, akkor annak a hónapnak az utolsó napján. Ha a határidő utolsó napja hétvégére, vagy munkaszüneti napra esik, akkor a határidő a következő munkanapon jár le.
Az indítványokat az elektronikus kapcsolattartás szabályai szerint (e-űrlapon, cégkapun) a határidő utolsó napján éjfélig lehet megtenni. E-mailben vagy személyesen, szóban benyújtott indítvány nem hatályos!
Mi az indítvány benyújtásának menete?
Az anonimizált határozat és ügyiratjegyzék megjelenik a határozatot hozó szerv hivatalos oldalán. A közzététel időpontjától számítva 1 hónapon belül kell az indítványt a határozatot hozó nyomozó hatósághoz vagy ügyészséghez benyújtani.
Az eljárásban kötelező a jogi képviselet. Írásbeli beadvány kizárólag jogi képviselő útján adható be. A jogi képviselők kizárólag a jogi képviselőkre vonatkozó szabályok szerint, elektronikusan terjeszthetnek elő beadványt (cégkapun keresztül).
A felülbírálati indítványt meg kell indokolni. Az indítvány mellé az indítványozó az álláspontja szerint az ügyben bizonyításra alkalmas adatokat, iratokat, nyilatkozatokat is csatolhat.
Van-e lehetőség igazolásra a benyújtás határidejének elmulasztása miatt?
Az eljárásban a határidő elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.
Szükséges-e ügyvéd vagy más jogi képviselő?
Az eljárásban kötelező a jogi képviselet. A felülbírálati indítványt és minden más ahhoz kapcsolódó beadványt írásban kizárólag az indítványozó jogi képviselője nyújthatja be.
Mikor nem hatályos a benyújtott felülbírálati indítvány?
Felhívjuk a figyelmét arra, hogy ha
-
nincs jogi képviselője
és/vagy
-
az indítványt nem jogi képviselő útján, az elektronikus kapcsolattartás szabályai szerint nyújtja be
és/vagy
-
nem határidőn belül
akkor az indítvány nem hatályos, az indítványt a hatóságok érdemben nem tudják elbírálni.
Így ezeknek a szabályoknak a betartása kiemelten fontos!
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az e-mailben benyújtott indítvány nem felel meg az elektronikus kapcsolattartás szabályainak.
Kérhető-e költségkedvezmény?
A felülbírálati indítvány előterjesztője költségkedvezmény iránti kérelmet nem terjeszthet elő.
Kérhető-e pártfogó ügyvéd?
A felülbírálati indítvány előterjesztője pártfogó ügyvédre nem jogosult.
Megismerhetők-e a nem anonimizált határozat, ügyiratjegyzék, valamint a nyomozás iratai?
A sértetten és feljelentőn kívül minden más felülbírálati indítványt benyújtó kizárólag az anonimizált határozatot és az anonimizált ügyiratjegyzéket ismerheti meg.
A nyomozati iratok megismerésére csak az eljárás későbbi szakaszában nyílik lehetőség: a vádindítvány benyújtása érdekében kérheti a korábban felülbírálati indítványt benyújtó a nyomozati iratokat.
A felülbírálati indítvány benyújtása után mi történik?
1./ A határozatot hozó nyomozó hatóság, ügyészség megvárja, hogy a felülbírálati indítványok előterjesztésre rendelkezésre álló 1 hónapos határidő leteljen, majd ezután 3 napon belül megvizsgálja az indítvány(oka)t.
Ha egyetért az abban foglaltakkal, saját maga elrendeli vagy folytatja a nyomozást.
Ha nem ért egyet, felterjeszti az iratokat az indítvánnyal/indítványokkal együtt
-
a nyomozó hatóság az ügyészségnek,
-
az ügyészség a felettes ügyészségnek,
amely 8 napon belül megvizsgálja a felülbírálati indítványban foglaltakat.
2./ Ha az ügyészség, vagy a felettes ügyészség egyetért az indítvány(ok)ban foglaltakkal, saját maga elrendeli vagy folytatja a nyomozást.
Ha nem ért egyet, felterjeszti az iratokat az indítvánnyal/indítványokkal együtt a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoportjának.
3./ A bíróság 1 hónapon belül dönt. Ha a felülbírálat indítványt eljárást megszüntető határozat miatt nyújtották be és az iratok mennyisége vagy a felülbírálati indítványok száma jelentős, akkor ez a határidő legfeljebb 2 hónappal meghosszabbítható.
A bíróság:
-
elutasíthatja az indítvány(oka)t,
-
vagy a megtámadott határozatot hatályon kívül helyezi, ezzel a döntéssel megindul a nyomozás, vagy folytatódik az eljárás.
4./ Ha a bíróság rendelkezése alapján elindult, vagy folytatott nyomozást a nyomozó hatóság, ügyészség ismételten megszünteti a meghatározott okok miatt, akkor a kizárólag az előzőleg felülbírálati indítvány benyújtójának lehetősége van arra, hogy a bírósághoz – a határozatot hozó nyomozó hatóságon, ügyészségen keresztül – 2 hónapon belül vádindítványt nyújtson be.
Ha a bíróság úgy dönt, hogy a vádindítvány megfelel a törvényben foglaltaknak és a vádlottként megjelölt személy megalapozottan gyanúsítható, akkor a vádindítvány benyújtója, mintegy „laikus ügyészként” fogja a vádat képviselni a bíróság előtt. A jogi képviselet – és ennek megfelelően az elektronikus kapcsolattartás (űrlap) – ekkor is kötelező.
Weboldalunkon sütiket (cookie) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.
A weboldal meglátogatásával és használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. Bővebb információkért kérjük, olvassa el részletes tájékoztatónkat.