Az üzembentartónak lehetősége van az ún. mentesülésre, ha bizonyítani tudja, hogy a szabályszegés idején a gépjárművet nem ő használta. Ennek esetei a következők.

A Kkt. alapján az üzembentartó mentesül a közigazgatási bírság megfizetése alól, ha a gépjármű - a szabályszegés időpontját megelőzően - jogellenesen (például lopás következtében) került ki a birtokából, és (feljelentéssel, felfüggesztő határozattal) igazolja, hogy a jogellenességgel összefüggésben - a bírságot kiszabó határozat kézbesítését megelőzően - kezdeményezte a megfelelő hatósági eljárást.

Mentesül az üzembentartó a közigazgatási bírság megfizetése alól akkor is, ha a gépjárművet a szabályszegést megelőzően más természetes személy vagy nem természetes személy használatába adta, és ezt a használatba vevő személy olyan teljes bizonyító erejű magánokiratba* foglalt nyilatkozatával, vagy azon gépjárművek esetében, amelyek külön jogszabály alapján a közúti forgalomban menetlevéllel, illetve fuvarlevéllel vehetnek részt - olyan menetlevéllel, vagy fuvarlevéllel igazolja, amely tartalmazza:

 

  • a gépjármű hatósági jelzését,

  • a természetes személy üzembentartó és használatba vevő nevét, születési helyét, idejét, lakcímét,

  • nem természetes személy üzembentartó és használatba vevő esetén annak megnevezését és székhelyének (telephelyének) címét,

  • valamint azon időszak megjelölését, melyre a gépjármű használatát a használatba vevő az üzembentartótól átvette.

 

A vonatkozó kormányrendelet alapján a hatóságnak a közigazgatási bírságot a Kkt. 21. § (1) bekezdés a)-g) pontjai tekintetében a szabályszegés elkövetését követő 70, míg a Kkt. 21. § (1) bekezdés h) pont tekintetében a szabályszegéstől számított 150 napos határidőn belül kell az ügyfél részére kézbesítenie. A használóval szembeni közigazgatási bírság kiszabására irányuló eljárás, fellebbezési eljárás, bírósági felülvizsgálat, vagy ezen eljárásokban elrendelt új eljárás során a 70 napos határidő nem alkalmazható.

A Kkt. 21. § (1) bekezdés a)-g) pontjában meghatározott szabályszegés miatt indult elsőfokú eljárást az előírás megszegését követő négy hónapon belül, a 21. § (1) bekezdés h) pontjában meghatározott szabályszegés miatt indult elsőfokú eljárást az előírás megszegését követő öt hónapon belül be kell fejezni.

 

 

*A magánokirat az ellenkező bebizonyításáig teljes bizonyítékul szolgál arra, hogy kiállítója az abban foglalt nyilatkozatot megtette, illetőleg elfogadta, vagy magára kötelezőnek ismerte el, feltéve, hogy az alábbi feltételek valamelyike fennáll:

  • a kiállító az okiratot sajátkezűleg írta és aláírta;

  • két tanú az okiraton aláírásával igazolja, hogy a kiállító a nem általa írt okiratot előttük írta alá, vagy aláírását előttük sajátkezű aláírásának ismerte el; az okiraton a tanúk lakóhelyét (címét) is fel kell tüntetni;

  • a kiállító aláírása vagy kézjegye az okiraton bíróilag vagy közjegyzőileg hitelesítve van;

  • a gazdálkodó szervezet által üzleti körében kiállított okiratot szabályszerűen aláírták;

  • ügyvéd (jogtanácsos) az általa készített okirat szabályszerű ellenjegyzésével bizonyítja, hogy a kiállító a nem általa írt okiratot előtte írta alá, vagy aláírását előtte saját kezű aláírásának ismerte el, illetőleg a kiállító minősített elektronikus aláírásával aláírt elektronikus okirat tartalma az ügyvéd által készített elektronikus okiratéval megegyezik;

  • az elektronikus okiraton kiállítója minősített elektronikus aláírást helyezett el.

 

  

 

Elindult az Adatvédelmi Portál

 

Tisztelt Látogató!


Az Európai Parlament és a Tanács a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló (EU) 2016/679 (2016. április 27.) rendelete (általános adatvédelmi rendelet) 30. cikke, valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 25/E. § (1) bekezdéséből eredő kötelezettség alapján a Rendőrségi adatkezelő szerveknek eleget kell tenni – az érintett előzetes tájékoztatását biztosító – adatvédelmi nyilvántartásaik, valamint az Infotv. 33. §. (2) bekezdés c) alpontja alapján a közérdekű adataik közzétételének.

Ennek érdekében 2023. február 15. napjától elérhetővé vált a Rendőrség Adatvédelmi Portálja.

Az Adatvédelmi Portál felső menüsorában témakörök szerinti bontásban az alábbi menüpontokból választhat:

  • Anonimizált határozatok;

  • Pilóta nélküli légi jármű alkalmazása;

  • Adatvédelem;

  • Közérdekű adatok.

Az Adatvédelem menüpont alatt a Rendőrség egységes adatvédelmi nyilvántartása, valamint az egyes rendőrségi adatkezelő szervek elektronikus adatvédelmi nyilvántartásai érhetőek el.

A menüpontra kattintva a jobb oldali menüsorban megjelenik a Rendőrség Adatvédelmi Nyilvántartása, illetve alatta az egyes rendőrségi adatkezelő szervek adatvédelmi nyilvántartása.

Az adatvédelmi nyilvántartásokban az egyes adatkezelések kapcsán az előzetes tájékoztatást biztosító érintetti tájékoztatók tárgykör szerint csoportosítva külön menüpontok alatt találhatók.

Az adott adatkezelő szerv kiválasztásával tájékoztatást kap a szerv adatvédelmi tisztviselőjének elérhetőségi adatairól. A bal oldali menüpont alatt található az adatkezelő szerv által folytatott adatkezelések listája szakterületi bontásban ügytípusonként. 

Az egyes szakterületekhez tartozó adatkezelések fül megnyitását követően megismerheti az adott szakterülethez tartozó érintetti tájékoztatók megnevezését, illetve annak tartalmát. Az érintetti tájékoztatók PDF formátumba kerültek feltöltésre. A PDF ikon kijelölésével az érintetti tájékoztatók megtekinthetők, továbbá letölthetők.


A Közérdekű adatok menüpont alatt az Infotv. 33. § (2) bekezdés c) alpontja alapján a rendőrségi szervek kötelesek az általuk kezelt, kötelezően nyilvánosságra hozandó közérdekű adatokat a Rendőrség honlapján közzétenni, valamint az Infotv. 37/A. §-ban meghatározottaknak megfelelően az egységes közadatkereső rendszerhez csatlakozni. Ezen közzétételi kötelezettség teljesítése érdekében az adatvédelmi portálon ismerhetők meg az egyes rendőrségi szervek általános, különös és egyedi közzétételi listáin szerepeltetett közérdekű adatok.

A jobb oldali menüsorban az egyes adatkezelő szervek kiválasztását követően, a bal oldalon megjelennek az adott szerv elérhetőségi adatai, melyet az általános, különös és egyedi közzétételi listák követnek. Az egyes közzétételi listák megnyitását követően közzétételi egységek válnak elérhetővé.

Az egyes közzétételi egységekhez tartozó adatok PDF formátumba kerültek feltöltésre. A PDF ikon kijelölésével az közzétételi egységhez tartozó adatok megtekinthetők, letölthetők, továbbá adott közzétételi egység tekintetében az abban megjelenített link segítségével, arra kattintva érhető el a feltöltött adattartalom.

A számottevő érdeklődésre tekintettel külön menüpontban tüntettük fel a különös közzétételi lista VII. közzétételi egységében jelölt, „a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 817/B. § (1) bekezdése szerinti határozatokra” vonatkozó, valamint az egyedi közzétételi lista IV. közzétételi egységében foglalt „Pilóta nélküli állami légijármű alkalmazásával” összefüggő adatokat a következők szerint.


Az Anonimizált határozatok menüpont alatt azok a közhatalom gyakorlásával vagy közvagyon kezelésével kapcsolatos, a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvényben meghatározott kiemelt bűncselekmények anonimizált rendőrségi határozatai tekinthetők meg, amelyekkel összefüggésben felülbírálati indítvány benyújtásának van helye. A menüpont alatti tájékoztatóban, illetve a letölthető dokumentumban megtalál a felülbírálati indítvány benyújtásával kapcsolatos minden fontos információt.

A jobb oldali menüsorban feltüntetett adatkezelő szerv kiválasztását követően a megadott keresési feltételek alapján nyílik lehetőség a határozat keresésére.

Az oldalon keresztül, a jobb oldalon található TOVÁBB à gombra kattintva érhetőek el továbbá az Ügyészség és a Nemzeti Adó-és Vámhivatal által feltöltött anonimizált határozatok is.


A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 42. § (1) bekezdése alapján a rendőri intézkedéssel, illetve a szolgálati feladat ellátásával összefüggésben a pilóta nélküli állami légijármű alkalmazásával készített képfelvételek kapcsán az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv közzétételre kötelezett. Ebből kifolyólag a Pilóta nélküli légi jármű alkalmazása menüpont alatt a jobb oldalon megjelenő adatkezelő szervek szerinti bontásban a látogató bal oldalon kiválasztott adatkezelő szerv adatkezelésével összefüggésben a következőkről tájékozódhat:

  • a rendőrségi adatkezelő szerv megnevezéséről;

  • az adatvédelmi tisztviselő személyéről és elérhetőségéről;

  • az adatkezelés jogalapjáról;

  • az adatkezelés céljáról;

  • a megfigyeléssel érintett terület beazonosításához szükséges adatokról;

  • a megfigyelés tervezett időszakának megjelöléséről.

Több blog bejegyzés

Karbantartás a Rendőrség Adatvédelmi Portálján

Tisztelt Felhasználók! Tájékoztatjuk, hogy tervezett verzióváltás miatt 2023. április 18. ...

0 hozzászólás